جــالــبــانــه ها از نظر من

هر چیزی که جالب و مفید باشه رو میذارم اینجا

هر چیزی که جالب و مفید باشه رو میذارم اینجا

من تو این وبلاگ چیزایی که بنظرم جالب بودن رو، از نوشته ها و داستان های کوتاه تا نرم افزار و اهنگ میزاشتم. از این به بعد این وبلاگ کمتر آپدیت خواهد شد و مطالب جدید در وبلاگ RealFriend.blogfa.com منتشر خواهد. منتظر حضور گرمتون تو وبلاگ هستیم.ممنون

دلیل رانندگی از چپ در برخی کشور ها

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۲، ۰۵:۰۵ ق.ظ

برای کسی که عادت به رانندگی در سمت راست جاده دارد، ممکن است رانندگی در کشور هایی مثل ژاپن، استرالیا و بریتانیا برای او کمی سخت باشد. حدود ۷۵% کشور های دنیا در سمت راست جاده رانندگی می کنند و بقیه در سمت چپ جاده. بیشتر کشور هایی که در سمت چپ جاده رانندگی می کنند، مستعمره های سابق بریتانیا هستند مثل هند، بنگلادش و هنگ کنگ. آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که چرا جهت رانندگی در کشور های مختلف متفاوت است؟

izquierda-derecha

ریشه ی این مسئله را باید در قرون وسطی جستجو کرد. در زمان های قدیم همه ی کشور ها از سمت چپ جاده رانندگی می کردند.

در قرون وسطی مردم که اکثرا راست دست بودند، شمشیر خود را در سمت چپ کمرشان نگه می داشتند. آن موقع ها که جاده ها از امنیت زیادی برخوردار نبودند، سوارکاران از سمت چپ جاده حرکت می کردند تا اگر کسی به آن ها حمله کرد، به سرعت بتوانند شمشیر خود را از غلاف بیرون بکشند و از خودشان دفاع کنند.

در اواخر قرن هجدهم، کشاورزان آمریکایی برای جابجایی محصولاتشان، شروع به استفاده از گاری های بزرگی کردند. این گاری ها که توسط چندین اسب کشیده می شدند، جایی برای نشستن راننده نداشتند. راننده روی اسب سمت چپی می نشست را با دست راستش بتواند اسب های دیگر را شلاق بزند. وقتی که دو گاری از کنار هم رد می شدند، راننده ی گاری باید دقیقا می دید که چرخ های نزدیک به گاری دیگر در کجا قرار دارند تا با آن برخورد نکند. به همین خاطر گاری ها از سمت راست جاده حرکت می کردند.بعد از انقلاب فرانسه، فرانسوی ها نمی خواستند قوانین حکومت قبلی را  رعایت کنند. یکی از این قوانین، حرکت در سمت چپ جاده بود. بعد از انقلاب فرانسه، فرانسوی این قانون را تغییر دادند. بعدها با به قدرت رسیدن ناپلئون و لشکرکشی های او، این سیستم به بقیه ی قسمت های اروپا گسترش یافت.

با این حال بریتانیا هیچوقت سیستم خود را تغییر نداد. اکثر کشور هایی که از سمت چپ جاده رانندگی می کنند، قبلا مستعمره ی بریتانیا بوده اند. ژاپن، اندونزی و تایلند، از جمله کشور هایی هستند که قبلا مستعمره ی بریتانیا نبوده اند ولی از سمت چپ جاده رانندگی می کنند.


358129486_7346db2fa2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی