برنامه نویسی کلا چیه قسمت دوم
برای دیدن قسمت دوم برنامه نویسی به ادامه مطلب برین چون طولانی بود صفحه اول نذاشتمش
قسمت اولش رو هم از اینجا میتونین بخونین.
حلقه ها
یه حلقه چیزیه که شما بوسیلش دستوری رو تکرار میکنین. حالا این دستور مینونه یه فانکشن باشه میتونه یدونه Statement باشه. حالا این حلقه ی از نوع Statement خودش به دو قسمت While loop و For loop تقسیم میشه.
While loop
ساده بگم یه حلقه While مثل گفتن “…As long as” هستش. به عبارتی یه چیز کوتاه رو از ما میخواد. بذارید یه مثال بزنم. مثلا فرض کنید ما دما رو این جا مد نظر داریم، پس میگیم : “while temperature is 90 degrees keep it oven” اینجا as long as همون while هستش. یعنی ما میگیم که تاموقعی که دما ۹۰ درجست، این چیز مورد نظر رو توی فر نگه دار.
For loop
یه حلقه For مثل Until هستش. یعنی تا موقعی که چیزی خلاف دستور ما وارد نشده، دستور باید تکرار بشه. فرض کنین ما دو متغیر به نام های دما و کیک داریم. حالا میگیم که این کیک رو در دمای ۱۰۰ درجه بپز. حالا اگه این دما تغییر کرد، حلقه رو متوقف کن.
Data Types
با یه مثال شروع کنیم. برای مثال یه سیب Type میوه محسوب میشه. یا یه مرد Type انسان محسوب میشه. در برنامه نویسی هم به این صورته که وقتی شما به متغیری Type میدین، دارین Data Type انجام میدین. حالا این Data Type ها چی هستن؟ ساده ترینشون رو میشه String، Interger، Float و موارد دیگه نام برد.
String
تعریف فارسیش که میشه رشته. حالا این رشته ها چی هستن، برای مثال اگه کلمه هارو در زبان مثلا انگلیسی حساب کنیم String ها هم رشته ها در کاراکترها محسوب میشن. توجه داشته باشین که رشته ها هنگام برنامه نویسی بین کوتیشن ها قرار میگیرن : “این یک رشته هست” ، در ضمن هر Space هم بین کاراکترها خودش شمرده میشه.
Interger
اعداد، همین!
Float
به اعدادی که اعشاری هستن یا به عبارتی ممیز دارن میگن.
Boolean
خیلی پیچیده نیستن. بولین ها یه چیزی مثل دکمه روشن خاموش هستن و با True یا False شناخته میشن. به این صورت که ON در بیان دکمه ای True هستش و OFF هم همون False. میدونستین که تو بعضی برنامه ها تنظیمات دارن، شما برای فعال یا غیر فعال کردن یک قسمت از همین بولین ها استفاده میکنین؟
ARRAY
آرایه ها! بعضی وقتا برای بعضیا میشن یه غول :| چیز عجیب غریبی نیستن. ساده تر بگم، آرایه ها مثل یه لیست هستن. برای مثال اگه شما یه متغیر به اسم سبد میوه داشته باشین، میتونین توش آرایه ای از میوه هارو قرار بدین. خیلی خیلی ساده بگم، یه آرایه یک متغیره که میتونه توش چندتا متغیر یا Data Type رو جا بده.
Classes
فرض کنیم شما میخواین Data Type های خودتونو بوجود بیارین. حالا این Data Type ها از چی بوجود میان؟ خوب معلومه دیگه از کلاس ها.
Method
فانکشن هایی که در یک کلاس هستن متود محسوب میشن. کلاس ها هم هم باید یه اسم داشته باشن، مثلا ما به سیب میگیم Type میوه. به همین خاطر سیب میتونه در کلاس میوه ها قرار بگیره. راه دیگه ای برای نام گذاری کلاس ها استفاده از Subject هست. یه مثال بزنم، متود ها در کلاس ریاضی یه چیزی مثل جمع و تفریق و ضرب و تقسیم هستن. احتمالا متوجه نشدین، خوب ساده بگم، ما سیب داریم، پرتقال داریم و توت فرنگی داریم، خوب؟ اینا میوه هستن درسته؟ در چه Type ای قرار میگیرن؟ خوب معلومه میوه و این میوه ها جمع میشن و یه متود رو بوجود میارن.
Object
اولین باری که شما به یه متغیر ویژگی هایی رو میدین، میگن یه Object. فرض کنیم متغیر انسان ما میتونه راه بره، ببینه و غذا بخوره. حالا ما میایم و مینویسیم: “()human.speak” و بعدش انسان ما میتونه حرف بزنه.